O JERTFĂ NEOBIŞNUITĂ
Împrejurul Mânăstirii De la Muntele Sinai Nu erau păgâni ca astăzi, Peste tot creştini vedeai. Când a fost robit Sinaiul Carii şi-au păzit credinţa Un creştin din cei cu râvnă Mort, sau teafăr, mi-i totuna Dar nevasta lui văzându-l Cauţi numai tu scăpare, Sunt femeie, fire slabă, Dacă mai rămân în viaţă Iar de vrei să fugi acuma, După cum ducea la moarte Rugăminţile femeii |
Copilaşii cu nevasta Şi-au plecat grumajii lor, Căci vedeau în spada morţii: Scutul cel mântuitor. Moartea lor a fost primită Neavând acuma grijă Rătăcind el ani de zile Cam aşa zicea în sine Domnul însă mângâindu-l Deci mergând la Mânăstire Când a fost bolnav de moarte Unii îl chemau pe nume Cum ar merge la o nuntă Până azi se pomeneşte |
|
ÎnsemnareVersurile acestea le-am tâlcuit din cartea grecească numită „Limonar” care a fost scrisă de Sf. Sofronie Patriarhul Ierusalimului şi de Ioan Moscul (Eferatas). Din ele se vede până unde ajunge paza curăţiei şi a credinţei la vremuri de primejdie. Vremurile de silnicii şi de prigoane pot să vie iarăşi asupra turmei pravoslavnice, căci lumea de azi nu mai poate vedea cu ochi buni aşezămintele vechi ale Sfintei noastre Biserici. Omul modern caută să lepede rânduielile cele vechi ca pe nişte haine ponosite. Pentru asta se pornesc atacuri tot mai dese împotriva Legii Sfinte şi împotriva celor binecredincioşi. Atacurile de astăzi sunt mult mai ascunse, dar mâine poimâine se vor da la arătare şi va trebui să ne apărăm Sfânta Credinţă prin mărturisire şi prin sânge. Să ţinem sus drapelul şi sfânta noastră armă, când va suna vreodată semnalul de alarmă! Să jertfim toate pentru a ne păzi sufletul curat şi credinţa nestrămutată. Mai bine să murim în strâmtoarea boalei, în necazul sărăciei şi în sâlnicia ascultării din Mânăstire, decât să fim ademeniţi de cei înselători şi de patimi vătămătoare de suflet! De mii de ori suntem mai fericiţi cu sărăcia noastră între streini, decât cu răsfăţul celor urâtori de creştini! De este cu putinţă, s-ar cuveni ca să sărutăm în fiecare ceas pământul acesta blagoslovit (care ne este liman de scăpare) şi să mulţumim lui Dumnezeu cu lacrimi că: „din foc şi din apă ne-au scos pre noi întru repaus”. Am pierdut Ţara Românească, dar ne aşteaptă în ceruri patria cea veşnică! Am pierdut poate şi avere şi rudenii, dar ceea ce este mai scump decât toate, adică Sfânta noastră Credinţă, pe aceasta noi o avem întreagă (din mila lui Dumnezeu). Să o păzim deci până la urmă întreagă şi neprihănită şi Dumnezeu ne va păzi de toate primejdiile războiului văzut şi a celui nevăzut. Să ascultăm cuvintele sfântului Apostol Pavel care strigă: „Nu vă plecaţi grumaii sub jug străin cu necredincioşii, că ce legătură poate avea dreptatea cu fărădelegea, sau ce împărtăşire are lumina cu întunericul? Sau ce unire are Hristos cu Veliar, sau ce tovărăşie poate fi între un credincios şi un necredincios? Sau ce legătură poate fi între Biserica lui Dumnezeu şi între idoli? Căci voi sunteţi Biserica lui Dumnezeu celui viu, de aceea ieşiţi din mijlocul lor şi vă osebiţî, zice Domnul.” Pe noi ne-a scos Dumnezeu din calea năvodului roşu, deci să nu ne încurcăm în aţele lui care au ajuns până aici, ci să păzim comoara strămoşească, căci zice Sf. Apostol şi Evanghelist Ioan: „Biruinţa aceasta care a biruit lumea este CREDINŢA VOASTRĂ”. |
p158 – p160 |